skogsmullarna

Direktlänk till inlägg 26 maj 2014

Ponny hoppning

Av Nina och Sofia - 26 maj 2014 10:00


I lördags åkte jag och Ellen iväg för att hjälpa till på Törebodas hästklubb. Där arrangerades Regional ponnyhoppning.

Vi blev snabbt tilldelade platser, Ellen fick stå i "utsläppet" från banan och jag fick stå inne på själva banan. Mitt uppdrag var att kratta där det behövdes (där det blev upptrampat och där hästarna vägrat) även bygga upp hinder som revs och bygga om banan.


Stämmningen va god om än lite stressat då vi va lite kort om folk tyvärr, men hoppas på att det inte märktes av de som va med och tävlade!


Från B- till D-ponnys va med och tävlade. Riktigt fina ekipage och duktiga små ryttare. dock reflekterade jag över an sak.


 - Under katagori B- och C-ponny så revs nästan inga hinder! Det va heller inte många stopp eller andra olydnader. Däremot kategori D-ponny så va det en hel del rivningar och vägringar. Varför? Det va verkligen STOR märkbar skillnad!


Min teori lyder; De som tävlar de mindre ponnyerna B-C, tänker inte så mycket, dom "bara" kör på. Låter hästen vara och använder små lätta hjälper (eftersom ryttarna är så små så kan dom inte göra samma tygeltag och skänkla på som äldre (vuxna) människor).

När sedan dom som tävlade D-ponny, tjejer/killar upp till 18år försöker påverka för mycket. Hästarna fick inte samma flyt och fick för många signaler (många gånger!). Hästarna stördes av ryttaren som även vissa gav dubbla signaler.

Tex. en tjej som "ptrr:ade" sin häst (bad den lugna sig) för att sedan sekunden efter smacka på den?


Många hade även skarpare bett såsom jaktkandar och pelham, även de hästar som inte hade någon spciell frammåtbjudning. Här satt dom och skänklade på sina ponnys, för att sedan ha ett skarpt bett i munnen som bromsar dom. Dubbalmoral!


Jag säger inte att dom inte är duktiga ryttare, heller inte att ALLA bettedde sig på detta vis. MEN det syndes SÅ tydlig skillnad på de som tävlade små ponnys mot de som tävlade maxade ponnys.


Detta gör mig bara ännu mer säker på att man ska försöka inverka så lite som möjligt på sina hästar! Låt dom rulla, tänk inte så mycket utan låt hästen få tänka själv! Att hästen känner en enstaka fluga som landar på dens kropp är att inte glömma. Man behöver inte skänkla in sporrarna i sidan på hästen, eller slå den med spö. Har du bara gett den rätt signaler som den förstår, då kommer allt att funka. Jag lovar!



Hästarna rör sig riktigt bra utan ryttare, stabila i sin kropp:

 
  



 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Nina och Sofia - 8 juni 2014 12:51


  Nu flyttar jag tillbaka till min gamla blogg igen. Nina känner att hon inte riktigt hinner med att blogga. Och ska jag blogga själv så kan jag lika gärna göra det på min egna. :)   Följ mig, Totto och Mimmi på; SofiasTotto       Hopp...

Av Nina och Sofia - 7 juni 2014 22:36


  Svar på kommentar – Böjning runt en skänkel? Inlägg skrivet av Amanda.   Kan någon förklara för mig varför man inte behöver innertygel på böjt spår?   Svar: Det här tror jag är något som väldigt många funderar över men som inte så må...

Av Nina och Sofia - 5 juni 2014 20:50

Nu gör hästarna lite nytta utanför stallet. Fint blir det! ;-)...

Av Nina och Sofia - 4 juni 2014 20:31


  Ja just det. Kanske jag ska berätta lite mer ingående om hur det egentligen gick igår!   Anneli kom för att rida ut en sväng på Mimmi med mig och Totto. Jag frågade om vi skulle rida till Bäckskogen, vilket hon gärna gjorde. Det enda proble...

Av Nina och Sofia - 3 juni 2014 21:51

Idag har jag och Totto ridit förbi både kor och får! :-D

Presentation

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3
4
5 6 7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19 20 21
22
23 24 25
26 27
28
29 30 31
<<< Maj 2014 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards