skogsmullarna

Alla inlägg under januari 2014

Av Nina och Sofia - 31 januari 2014 21:56


Text skriven av: Johanna Grant


Nu tänker jag ge min syn på det hela. Jag som håller på med sporthästar – tävlingshästar om som kan jämföras direkt med en elitidrottsman/kvinna, för ja så är det faktiskt.

Nej jag tror inte att min häst kommer frysa ihjäl om den står utan täcke en stund på vintern och nej jag tror inte den kommer frysa ihjäl om den inte har alla sina täcken ute i hagen heller för den delen. MEN – jag är rädd om hästarnas muskler. Jag betalar inte flera 1000 till en equiterapeut och massörer för att min häst sedan ska stå och spänna sig eller bli kall om musklerna.


Här och hemma lägger jag alltid täcke på hästarna när jag gör i ordning dem, inte för att jag tror att de kommer frysa ihjäl eller börja spänna sig utan för att jag vill ha en varm rygg- och ländmuskulatur inför ridpasset, simple as that.


Har ni aldrig reflekterat över friidrottare? Har ni aldrig sett hur de tar av och på sig sina kläder när de utövar/inte utövar det de ska göra? Tror ni att de gör det för att de tror att de kommer börja frysa eller gör de det för att hålla musklerna varma…?

Samma sak som med hästarna. Vi tar bara hand om dem och deras muskler så att de kan prestera så bra som möjligt när det sedan gäller. Precis som att alla idrottsmän och kvinnor gör i diverse olika sporter.


Sedan finns det folk som både överdriver och underdriver med sina hästar, men det jag tänkte säga är att jag är åtminstone noga med känslig rygg- och ländmuskulatur på mina hästar som ska tävla och prestera.


Men vi måste även se till individen. Hur de är i ryggarna, vad de är avlade för, hur känsliga de är för kyla och så vidare. Precis som att vi inte kan jämföra en Siberian Husky med en Chihuahua så kan vi inte dra alla hästraser över en kam, eller hur?


Att täcka är bra om man täcker rätt och har en tanke bakom det hela helt enkelt. Men att hoppa på folk för att de lägger täcken när de gör i ordning sina hästar och har täcken på sina hästar och allt möjligt känns bara löjligt. Jag är rädd om mina elitidrottsmän och kvinnor i alla fall och vill att de ska kunna prestera så bra som möjligt och ha en avslappnad muskulatur.


 

Av Nina och Sofia - 31 januari 2014 21:43


När jag kom hem från jobbet idag gick jag raka vägen till vårt matrum och öppnar dörren, vem möts jag av där? Jo, Tussan hade rymt och sitter precis innanför dörren och välkommnar mig. Tokiga kanin hade lyckats öppna porten på buren(!?) och skyttade glatt runt i rummet. Kände att det inte va någon panik med att få in henne i buren igen, så hon fick fortsätta skutta runt. Bästa är i alla fall att hon inte hade varken bajsat eller kissat någonstans i rummet, rumsren kanin är inte helt fel. ;)


Tussan fick även ett litet hus till sin bur idag. Beställde på nätet för några dagar sedan, även en klosax och en aktiveringsboll. :)


"Tigga om godis blicken"

 

Av Nina och Sofia - 30 januari 2014 21:00


Är så trött, så nu tar jag och går och lägger mig. Imorgon är det fredag! :)


God natt:

   

Av Nina och Sofia - 30 januari 2014 07:18

Sitter just nu och lyssnar på Tussan som äter sin mat. Hur mysigt är det inte när djur äter? Eller i alla fall "gräs/grönsaksdjur, inte lika mysigt med en hund som gluffslar i sig blötmat på en sekund. Nej men jag gillar det här lugna malandet..

Tussan är för övrigt så söt och rolig att titta på! Jag håller henne sällskap flera gånger per dag då jag hoppas på att hon ska bli mer social. Och framsteg det gör vi!

När jag har henne lös i rummet så busar hon runt och kommer sedan fram till mig och tigger morot. Hon måste lägga tassarna i mitt knä för att hon ska få något, annars får hon försöka tills det blir rätt. Hon har fattat detta fort vilket är kul! :-)

Tussans Lilla matskål som ser ut som en stor tallrik på bilden :-P

Av Nina och Sofia - 29 januari 2014 21:16

I söndags så red jag Mimmi med martingal. Tanken va att vi skulle hoppa lite och helgen innan så tog vi även då ett par skutt, dock med hennes huvud i mitt knä..
Jag beslöt mig för att sätta på henne martingalen denna gång och det gjorde jag rätt i! Allt kändes bättre! Hon va mer med mig, hade lättare att hålla rätt galopp, och hoppade runda fina språng! Jag kände mig även grymt mycket tryggare vilket såklart bidrog en hel del!

Fortsättningsvis kommer hon att få ha martingalen under hoppning, fram tills vi båda känner oss tillräckligt mogna för att plocka av den! :-)

Av Nina och Sofia - 29 januari 2014 19:54


Min söta lilla Tussan:


 

Av Nina och Sofia - 28 januari 2014 17:49


Utan drag i tyglarna, när bettet bara vilar i munnen:
 
Premolars = tänder. Bars = laner.
 

 
 
 
 
 
 
 
Drag som kan jämföras med en halvhalt:
 
 

Av Nina och Sofia - 27 januari 2014 20:23


Säkerhetsbälte för ryttaren?


Ja, den här lilla anordningen ska alltså hålla kvar ryttaren i sadeln och sägs fungera som ett säkerhetsbälte. Systemet ska samtidigt lösa ut automatiskt när det behövs, alternativt att ryttaren själv löser ut det med ett knapptryck.
Enligt tillverkaren Pulliter Technology är detta den första riktiga säkerhetsanordningen för ryttare. Systemet ska även tillåta honom eller henne att röra sig helt fritt i sadeln, inte ens hoppning ska vara något problem för systemet.
  

  
Pulliters säkerhetssystem består av tre delar - själva ramen runt sadeln, selen och så en processor.
Ramen ska var noga uttarbetad för att passa hästens anatomi och ryttarens rörelser i sadeln. Selen är ett justerbart midjebälte och går att justera både fram och bak. Processorn är själva hjärnan i den här mackapären, med sensorer som läser in information om det som händer i sadeln. Därefter avgör den när det är dags att lösa ut. 

  
Systemet är batteridrivet, om batteriet börjar ta slut så lyser en lampa. Skulle batteriet ta slut helt så varken låser eller öppnar sig processorn, då får du i stället själv lösa ut med knappen.
 

I den HÄR filmen ser ni selen "in action". Är det inte väldigt konstigt att man visar säkerhetssystemet utan ridhjälm?
 

HÄR visas hur systemet "installeras" på ekipaget. Vad tycker ni? Skulle ni våga er på den här idén?


Ovido - Quiz & Flashcards