skogsmullarna

Direktlänk till inlägg 7 juni 2014

Böjning runt skänkel

Av Nina och Sofia - 7 juni 2014 22:36


Svar på kommentar – Böjning runt en skänkel?

Kan någon förklara för mig varför man inte behöver innertygel på böjt spår?

 

Svar: Det här tror jag är något som väldigt många funderar över men som inte så många vågar fråga om. Detta har man ju fått inpräntat i sitt huvud sedan första dagen man övade på att böja hästen men oftast förstår man inte varför. Att inte förstå varför man gör något på hästryggen är inte bra, för då förstår man ju inte syftet eller målet med övningen heller.

All ridning kommer ju bakifrån, allt ska börja med bakbenen och sen ”ställer framdelen in sig efter bakdelen”. Alltså samma sak med en böjning, den ska börja bakifrån. Därför blir det fel om man böjer hästen med hjälp av tygeln, tygeln påverkar huvud, hals och bog mest, men inte bakbenen.


För att böja en häst runt höger skänkel då, hur gör man? 


Jo, man lägger hela högra skänkeln mot hästen, gör din skänkel lång och stabil, nästan som en ”pelare” som hästen kan böja sig runt. Du berättar för hästen att den ska gå undan för högerskänkeln och böja sig runt den. Högertygeln blir då ”överflödig” då skänkeln redan säger till bakdelen vad som händer. Högertygeln kan dock ”hjälpa till lite”, alltså vara lite understödjande i början innan hästen hittar sin balans, men SÅ FORT den böjer sig på ett bra sätt runt skänkeln ska högertygeln hänga slappt!


Vad gör ytterhjälperna då?


Jo, de reglerar böjningen. Ytter tygel hjälper till att reglera böjningen i halsen. Om en häst böjer sig till höger måste vänster tygel automatiskt bli lite längre. Man anpassar vänster tygel efter hur mycket böjning man vill ha i hästen. Vänster skänkel håller bakdelen på plats. Det är lätt att hästen skjuter ut ytter bakben i en böjning för att ”komma undan” lite och göra det enklare för sig själv. Genom att du har din skänkel stadigt på plats förhindrar du bakdelen att flyta iväg. Ytter tygel är också förhållande om det går för fort och ytter skänkel hjälper till att hålla takt och rytm så hästen håller en bra rytmisk gångart.

I böjningen ska framhov och bakhov på samma sida gå i samma spår. Alltså ska höger framhov och höger bakhov följa samma linje och likaså vänster benpar. Oftast böjer man hästen på en volt, hästens kropp formar sig som voltspåret. På en stor volt är alltså böjningen inte så stor medans på en liten volt blir böjningen större!



 


 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Nina och Sofia - 8 juni 2014 12:51


  Nu flyttar jag tillbaka till min gamla blogg igen. Nina känner att hon inte riktigt hinner med att blogga. Och ska jag blogga själv så kan jag lika gärna göra det på min egna. :)   Följ mig, Totto och Mimmi på; SofiasTotto       Hopp...

Av Nina och Sofia - 5 juni 2014 20:50

Nu gör hästarna lite nytta utanför stallet. Fint blir det! ;-)...

Av Nina och Sofia - 4 juni 2014 20:31


  Ja just det. Kanske jag ska berätta lite mer ingående om hur det egentligen gick igår!   Anneli kom för att rida ut en sväng på Mimmi med mig och Totto. Jag frågade om vi skulle rida till Bäckskogen, vilket hon gärna gjorde. Det enda proble...

Av Nina och Sofia - 3 juni 2014 21:51

Idag har jag och Totto ridit förbi både kor och får! :-D

Av Nina och Sofia - 1 juni 2014 22:00

  Idag kom Alice hit för att hoppa mina terränghinder med hennes Totte. Totto blev helt lyrisk, eller hur man ska säga.. Han kunde i alla fall inte släppa blicken från Totte. ;)   Vi red slingan i skogen först och tog stocken inne i skogen. Sen...

Presentation

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
            1
2
3 4 5
6
7 8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< Juni 2014
>>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards