skogsmullarna

Alla inlägg den 2 januari 2014

Av Nina och Sofia - 2 januari 2014 20:45


Vill ni se lite mer häst på film så rekommenderar jag även Tyras "We love horses" filmer! Hon sammarbetar med H&M och gör riktigt vettiga och roliga filmer med övningar som alla bör träna på. Jätte kul och lärorikt!



Om ni inte ser klippet så finns den även HÄR!


/Kram Sofia

Av Nina och Sofia - 2 januari 2014 18:38

Som Sofia så är jag TRÖTT idag... vart i farten sen kl 5 i morse. Mina arbetstider är ju ca 05.30-09.30 och 14-19. Det ger ju en ett par timmar med ljus på dagen, perfekt för en hästmänniska. Men min kropp är inte så himla förtjust av att gå upp så tidigt. Dessutom har jag svårt att komma i säng i tid så oftast blir min sömn delad, 4-5h på natten och 2-3 på dagen. Men nu när jag har häst igen betyder det att jag måste ta stallet på dagen om jag vill ha dagsljus. Så idag har jag hållt mig vaken hela dagen. Vilket innebär att jag redan nu ligger i sängen haha! 

Zäta fick idag träna på att lyfta hovarna. Jag har bokat tid för verkning och han är sisådär duktig på att lyfta och stå med benet uppe. Men idag gick det super bra. Han verkar ha fattat vad jag vill och lyfter själv så man slipper dra upp benen. Sen så är balansen sisådär än men det går framåt :) Jag borstade så noga det går med all lera han ligger i, tog god tid på mig :) Men det är så värdelöst med lösdrift på lerig mark nu när det är plusgrader och regn hela vintern!! Han blir ju aldrig ren, magen och ben är alltid täckta med blöt lera som inte går att borsta bort. Eftersom han inte står på box så hinner han ju heller inte torka upp över natten så man kan borsta rent.. Behöver jag ens säga hur skönt det ska bli att kunna ta hem honom sen så man kan hålla honom ren och fräsch!?
Jag passade även på att hoppa upp och ner vid hans sidor så han vänjer sig vid en "uppsittning". Han börjar bli ganska lugn när man gör det nu, han tog ett par steg i början bara men sen kunde jag hålla i manen och hoppa mot honom och "hänga" kvar lite med armen över ryggen utan att han brydde sig. 

Imorgon kommer min sadel! Hoppas jag ialla fall. Posten har skrivit leveransdatum imorgon, men eftersom jag har lantbrevbärare så brukar det ta ngn dag extra eftersom de kör ut. Då kommer den kanske på måndag :( Så trist att de inte ger en chansen att hämta paketet först. Jag är lite nervös att sadeln inte ska passa hans korta rygg, men då får det nog bli en "vanlig" bomlös så länge som är kortare än en bomlös western. Vill gärna ha en bomlös på honom eftersom jag vet hur ofta man får byta sadel annars när en häst börjar ridas och dessutom ska upp/ner i vikt. Min förra häst fick jag byta sadel på 5 gånger på ett halvår. Det är inte roligt! 

Idag var jag ju även på Hööks! Jag fyllde ju år igår och i present av min sambo fick jag handla lite på Höök.
Det blev en hjälm, sadelgjort och en repgrimma :)

Hjälmen, en otroligt lätt och bekväm hjälm som är ställbar!
 


Sadelgjorden som jag hoppas passar, men det märker vi!

 

Till sist en vanlig repgrimma


 

Det är så mycket jag behöver köpa framöver, jag äger ju knappt en enda hästpryl. Men jag får ju låna de saker ägaren har till honom så länge. Känner att jag hellre väntar med att handla det som inte är superviktigt tills jag har flyttat hem honom. Känns som att det mesta skulle bli helt förstört av all lera och skit annars.. Ja, jag vet att borstar och utrustning blir smutsigt med tiden, men inte på detta viset som de blir när han går i den hage han gör. Min jacka är HELT nerlerad, säger det igen, ska bli skönt att slippa sen..


Nu ska jag kolla på film och imorgon hoppas jag så att sadeln kommer och att den passar :) Ha det gott! Nina


Av Nina och Sofia - 2 januari 2014 18:12

Gudars vad trött jag är idag! Erik har snarkat och pratat i sömnen i flera omgångar i natt, och han har väckt mig otaliga gånger! :-P Har precis sovit lite i soffan, och ska snart gå ut och fodra hästarna. Dom ger mig alltid lite extra energi, så förhoppningsvis håller jag mig uppe tills lite senare så att jag kan sova ordentlig inatt! Hoppas även Erik håller munnen stängd! Haha..

/Kram Sofia

Av Nina och Sofia - 2 januari 2014 07:31

Inte för att jag varit långledig som de flesta, men lite mer ledig än normalt i alla fall och ledig över nyår så var det dags att släpa sig upp klockan 5 och bege sig till korna.

Igår fyllde jag år så idag ska jag åka till hööks och handla ;) jag ska köpa en hjälm och lite annat, får se vilken jag väljer men det lutar åt en ställbar lättvikts hjälm.

Som avbrott bland alla hästfoton postr jag idag en liten kalv :)

Ha en bra dag! /Nina

Av Nina och Sofia - 2 januari 2014 07:12


Nu är det dags att bege sig till jobbet igen då. Skönt att det bara är två dagar arbete till helg. Sen blir det en lite lång helt igen, eftersom att måndagen är röd. :)


JOBBAR NI ELLER ÄR NI LEDIGA?


 


/Kram Sofia

Ovido - Quiz & Flashcards