skogsmullarna

Alla inlägg den 4 januari 2014

Av Nina och Sofia - 4 januari 2014 12:13


Vill bara tillägga att jag inte skrivit om HELA mitt hästliv i presentationen! Kommer på fler och fler hästar som jag umgåtts med, (tex Anton, han va en riktig buse till varmblod när jag red honom ;) ) men det är svårt att ta upp alla som sagt och ville inte att det skulle bli FÖR långt! :)


Idag kommer bästa Ellen och rider. Ska bli kul då det va ett tag sedan! :)


Hoppas ni har en fin helg!

 

 

Ellen och Mimmi:

    

 

Kram

Av Nina och Sofia - 4 januari 2014 12:09



Fortsättning..


Ambrina va väldigt grön när jag köpte henne. Minns att jag skulle rida över ett par travbommar och jag styrde emot och Ambrina tvärvägrade, hon hade antagligen aldrig sett en bom förut. Vi dansade 6meter ifrån bommarna och kom inte närmre. Bommarna fick ligga framme och jag red emot dom nästan varje dag, för varje gång kom vi närmre och närmre.. Vi tillsammans gjorde en enorm utveckling. Från att inte vilja komma i närheten av en bom till att hoppa 90/1m. Ambrina och jag spenderade 8månader ihop innan jag tyvärr va tvungen att sälja henne av ekonomiska skäl.

Här finns ett mer ingående inlägg om Ambrina.


När jag sålt Ambrina kände jag ändå att jag ville hålla på med hästar. Hästar har alltid funntis i mitt liv och ja, jag har svårt att klara mig utan dom! Jag hängde med Alexandra till de stall som hon flyttat sin dåvarande häst, Anna. Anna fick jag rida så gott som hur mycket jag ville. En dag när jag red henne så frågade en kvinna om jag visste någon som ville hoppa hennes dressyrvalack ett par gånger i veckan. Jag kunde inte motstå och sa att jag kunde tänka mig det. Skulle jag ända åka ca 4mil (enkel resa) så kunde jag väl lika gärna rida två hästar. Sagt och gjort. Jag började även rida Gin Rummy.


Rummy:

 
  

Efter ett tag flyttade Rummy till ett annat stall och Anna såldes. Då bestämde jag och Ellen att vi skulle börja på ridskolan igen. Denna gång va det nya arrendenter och i ridskolestallet fanns endast ett fåtal hästar. Hästarna hade gått minst medelsvår dressyr och hoppning. En av dom hade t.o.m gått st.Georgs Derssyr. Aldrig någonsin tidigare hade jag ridit så mycket skolor som vi nu fick göra. Att ridläraren va B(A?)-tränare i dressyr gjorde att vi fick rida dressyr mest hela tiden, och när vi hoppade så red vi ändå en hel del skolor, mellan innan och efter sprången.

Jag hjälpte till massor på ridskolan, mockade, fodrade och motionerade hästarna. Det va riktigt kul att få rida dessa trevliga hästar. Inte minst Diablo, en 5årig valack, helt i min smak.


Diablo och jag från en kadrilluppvisning:

 


Tyvärr gick inte ridskolan runt och låg på is ett tag. Då la jag ut en blocketannons om att jag ville bli medryttare, och Marlene tog kontakt med mig. Goa, snälla Marlene har connemara ponnys uppfödning. Här red jag lite olika ponnys i olika åldrar. Hade även med mig ett par vänner, min syster och (kors i taket) Erik va även med mig en gång och red (även Eriks mamma va med och red).


Jag och fina connemaran Baley:

 


Nu fick jag erbjudande att ha Rummy på foder, och bestämde mig för att ta den chansen. Rummy blev min i ett par månader innan han tyvärr blev skadad och va inte fräch under en längre tid. Han fick åka tillbaka till sin ägare och nu bestämde jag mig för att köpa en häst.


Jag har sedan jag va 12år sagt att; -När jag blir gammal så ska jag ha en häst ifrån Göran. Sagt och gjort åkte jag dit för att titta på häst. Efter 3besök bestämde jag mig för att ta med honom hem; Ta Tongka (Totto).


Så här nöjd va jag dagen han blev min:

 


Totto hade inte ens fyllt 2år när jag köpte honom. Så jag hade en lång väg gå innan jag ens kunde sitta på honom. Eftersom han inte va direkt hanterad innan så fick jag även lära honom att lyfta hovar, ha täcken, träns och sadel på ryggen osv. Under inlärning och inridning så hade jag även chansen att vara medryttare på diverse hästar i samma stall som Totto stod. Jag hade även i tanken ett par gånger att jag skulle köpa en häst till, då det inte blev så mycket ridning (såklart) på Totto. Åkte och kikade och provred några styckna, men det va ingen som kändes 100% bra. Men jag fortsatte att rida in Totto och red som sagt några fler hästar. Bland annat; Putte, Tarzan och Benito.


Tarzan:

 

Benito:

 


Sen köpte jag och Erik en liten gård i maj 2012. Nu hade jag chansen att ta hem Totto, men behövde såklart en till häst. Jag hade ingen aning då att Benitos ägare även ägde en till häst som hennes son hade just då. I alla fall så kände sonen att inte han hade tid för att ha häst längre och dom hade kommit överens om att hitta ett nytt hem åt Mimmi. Så när jag pratade med Marja om att jag behövde en till häst så började hon berätta om Mimmi. Även om hon nu inte verkade som "världens drömhäst", nej, för hon va ett riktigt fuxsto som iband inte alls ville komma in ifrån hagen, hade hormoner som åkte upp och ner, va stundtals tokbrunstig och även svårlastad. Men jag bestämde mig för att ge hästen en chans, eftersom vi ändå behövde hämta Mimmi från Stockholm till Lugnås där Totto stod, skulle jag få chansen att lära känna Mimmi och Totto och Mimmi skulle också få lära känna varann innan jag bestämde mig.


Sagt och gjort så åkte vi och hämtade Mimmi. Bilresan va på ca4tim (enkel resa). Det första jag såg va ett litet fuxsto som redan hade börjat bli lite nervös (det va precis som att hon visste att hon skulle åka). Det tog ett tag att lasta henne, och vi va väl 4-5personer på plats för att försöka få in henne. Väl inne stod hon som ett ljus hela vägen hem.


Jag fick rida Mimmi hur mycket jag ville och jag kände ganska så snabbt att jag gillade henne. Hon kom alltid fram i hagen och har ett vaket och uttrycksfullt utryck!


Här är Mimmi från andra dagen i Lugnås:

 
  

Efter att Mimmi och Totto hade fått hälsa på varann i hagen blev den avgörande faktorn om jag skulle köpa Mimmi eller inte. Dom släpptes ihop och verkade trivas med varann.


 


Så då va det bestämt, Mimmi fick hänga med oss hem och här står vi alla nu, hemma på gården Adolfsberg.

Hoppas ni vill fortsätta att följa våran resa!


 

/Kram

Ovido - Quiz & Flashcards