skogsmullarna

Alla inlägg den 8 januari 2014

Av Nina och Sofia - 8 januari 2014 19:04

Det va på tiden att mina ridstövlar fick sig en smörjgenomgång! :) undrar när jag använde dom sist? Undrar också om dom fortfarande passar? Jaja, det får vi ta någon annan dag! ;)

Av Nina och Sofia - 8 januari 2014 17:32


Vi har fått en fråga av en tjej som har problem med galoppen på sitt quater sto, då hon har svårt att hålla sig lugn.


Jag gör ett tappert försök till att svara på din fråga :)


Till att börja med vill jag säga att det är svårt att veta exakt vad som gör att din häst blir lite väl pigg i galoppen. Det kan tex. vara så att hon har ont, att sadeln inte sitter bra eller att du som ryttare inte sitter i god balans, så att hästen i sin tur får lite panik i galoppen.


Det finns även olika situationer som kan få hästen att reagera negativt i just galoppen. Är hästen alltid på detta sätt? Även inne i ridhuset mitt under ett ordentligt dressyrpass, eller när ni hoppar, eller i skogen?


Det som ALLTID är bra att träna på är lydnad! Grunder och att börja om lite då och då är inte så tokigt som man kan tro. Sitter bromsen? sitter "backen" (ryggning)?


Ett god start är att tänka på hur fattingarna ÄR. Om man  tex. attackerar hästen i fattningen finns det risk att den springer iväg. Sitt tillbaka, ta djupa andetag och vänta på hästen. Kanske blir det en längre sträcka med trav innan just galoppfattningen går igenom, men det gör inte så mycket om hästen håller sig lugn! Tänk även på att alldrig stressa med just fattningen, och så fort hästen rusar iväg, sakta av, börja om och framför allt; Bibehåll lugnet!



 


Av Nina och Sofia - 8 januari 2014 16:58


Kanske lika bra att jag publicerar denna bild. Ibland blir det fel, och "Bloggplatsen" har inget rättstavningsprogram så då kan det bli lite tokigt ibland. Men jag tror ni förstår ändå! :)


 

Ovido - Quiz & Flashcards