skogsmullarna

Direktlänk till inlägg 7 januari 2014

Fortsättning på min presentation!

Av Nina och Sofia - 7 januari 2014 10:31

Då är det dags att fortsätta min presentation!

Jag avslutade sist när jag börjat gymnasiet. Då låg som sagt mitt hästliv lite på is. Red sporadiskt men inte mycket mer.

 

När jag sedan gick ut gymnasiet så började jag med hästar igen, efter lite hattande hit och dit som medryttare och "beridare" hos en hästhandlare så fick jag frågan om jag ville hjälpa en familj med deras travarsto som var lite för svårt för deras dotter.
Det tog mig ungefär 2 sekunder att inse att denna travaren aldrig varit riktigt inriden och dessutom var väldigt känslig och stressad.

Jag började om från början med denna märr som inte såg mycket ut för världen!
 

Jag kämpade och slet med henne och vi hittade varann så otroligt bra. Vi blev som ett, återigen hade jag hittat en sådan häst där allt klickar. Så hon blev kvar och vi arbetade oss fram och till slut var hon en riktigt trevlig ridhäst!

     

 

Men på grund av att jag och min sambo gick isär så var jag tvungen att låna ut henne ett tag och det var mitt livs sämsta beslut. Tre månader senare fick jag hem en mager, otroligt stressad häst som bara reste sig hela tiden!
   

Då beslutade jag att återigen börja om men inte helt från 0 denna gång utan byta inriktning för att bryta dåliga mönster. Jag började rida utan krav alls, i grimma och sedan med träns, bett, western inspirerat. Detta hjälpte och den lilla märren "hittade hem" igen.

         

 

Men så började skador tilla in.. Kotledsinflammation, problem med Si led, islagen höft.. Det blev inte mycket ridet, vi kom som längst halvvägs tillbaka till det hon var!
 

 

Jag var säker på att jag ville ha en ridhäst så då tog jag beslutet att den lilla märren skulle få flytta och bli sällskapshäst. Något jag än idag ångrar. Jag känner att jag borde haft henne kvar, gett henne den trygghet och kärlek hon behöver. Men hon har det bra, och det är jag glad för.
Men jag insåg efter att ha provat lite andra hästar att nej, det var ju henne jag ville ha. Ingen annan klickade med mig. I flera år sedan dess har jag hattigt ridit lite olika hästar till och från. Ibland långa uppehåll.

Men till slut blev saknaden av häst för stor. Det var då jag beslöt att jag skulle åka och kika på några fina skäckar.... Presentationen om Zäta kommer :)

Jag vill tillägga att jag ridit så himla många hästar att inte ens en bråkdel har kommit med här. Men jag har tagit med de som påverkat mig. 



/Nina

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Nina och Sofia - 8 juni 2014 12:51


  Nu flyttar jag tillbaka till min gamla blogg igen. Nina känner att hon inte riktigt hinner med att blogga. Och ska jag blogga själv så kan jag lika gärna göra det på min egna. :)   Följ mig, Totto och Mimmi på; SofiasTotto       Hopp...

Av Nina och Sofia - 7 juni 2014 22:36


  Svar på kommentar – Böjning runt en skänkel? Inlägg skrivet av Amanda.   Kan någon förklara för mig varför man inte behöver innertygel på böjt spår?   Svar: Det här tror jag är något som väldigt många funderar över men som inte så må...

Av Nina och Sofia - 5 juni 2014 20:50

Nu gör hästarna lite nytta utanför stallet. Fint blir det! ;-)...

Av Nina och Sofia - 4 juni 2014 20:31


  Ja just det. Kanske jag ska berätta lite mer ingående om hur det egentligen gick igår!   Anneli kom för att rida ut en sväng på Mimmi med mig och Totto. Jag frågade om vi skulle rida till Bäckskogen, vilket hon gärna gjorde. Det enda proble...

Av Nina och Sofia - 3 juni 2014 21:51

Idag har jag och Totto ridit förbi både kor och får! :-D

Ovido - Quiz & Flashcards