skogsmullarna

Direktlänk till inlägg 20 januari 2014

Michel Robert

Av Nina och Sofia - 20 januari 2014 17:36




Kommunikation viktigast för Michel Robert

En vanlig syn på framridningen under internationella tävlingar är den franske legendaren Michel Robert, longerandes en häst. Det var något vi även fick se när han för någon vecka sedan var på Sverigebesök – och höll clinic på Equality Lines anläggning på Hammarö.

 

Text & foto: Cecilia Konvalina
  
Michel Robert arbetar hästen på en liten volt, mest för kommunikationen men också för att få den avslappnad. Han visslar och andas högljutt medan han longerar, och får hästen att gå med huvudet lågt och med avslappnad rygg.
Det handlar om kommunikationen med hästen. Att ta och ge, jag skapar kontakt mellan mig och just den här individen. Genom munnen tar jag kontakten och så släpper jag efter när den tar för sig framåt-nedåt.


Michel Robert ser till att vara bakom hästen så att den rör sig framåt, annars bromsar du den med kroppsspråket.
– Jag har hästen nära mig när jag longerar, genom att arbeta på volten kan jag flexa den helt utan press, säger han.
Fransmannen är generös med klappar och uppmuntran. Med sin hatt och sitt mjuka sätt ser han även till det yttre ut som den hästkännare han är.
– Det handlar enbart om fysisk och mental kommunikation, ett logiskt hästtänkande. Att tänka som hästen, förklarar Michel. 
  
Börjar om från början
Det är ett gäng skickliga ryttare – som normalt rider 1,40-hoppning och uppåt – som deltar under clinicen. Men trots det känns det som att Michel Robert börjar om från början med eleverna.
En och en får de rida på en volt och tänka helt nytt. Skänkeln ska vara helt fri och får absolut inte ligga an med ett konstant tryck. En av tjejerna som deltar har en känslig häst, hon får nästintill lyfta ut skänkeln från hästens sida. Michel Robert förklarar sitt tänk.
Om jag vill att du flyttar dig lägger jag på handen och trycker, automatiskt flyttar du dig och då släpper jag självklart. Men om jag fortsätter att trycka och trycka, då undrar du vad jag vill. Precis så fungerar det med hästar också. De behöver inget konstant tryck från skänkel och hand, bara en lätt kontakt.
Ryttarna får rida med riktigt ”lösa” händer, men Michel poängterar att det inte betyder att man inte har någon kontakt alls med munnen.
Ingen hand betyder ingen kommunikation. Kontakt betyder egentligen bara att du ska följa hästen och ge den självförtroende. En häst behöver varken hand eller skänkel, den behöver bara kontakten och kommunikationen med sin ryttare, säger han.


Det blir en tydlig skillnad när ryttarna släpper skänkeln från hästens kropp och arbetar efter Michels idéer.
Du ser, nu är det en glad häst, ”tack Michel, säger din häst!”. Det här blir första dagen på ett nytt liv för er, utbrister han
  
Sitsen är nyckeln till framgång
Det blir mest arbete på volten för ryttarna, som har fullt upp med att hålla reda på sig själva. Michel Robert vill ta det helt från grunden innan han låter dem börja hoppa.
Tänk på dina egna handlingar, inte så mycket på vad hästen gör, säger han.
Arbetet vi får beskåda bygger väldigt mycket på att Michel justerar ryttarna och deras inverkan på hästen. Han menar att den perfekta positionen i sadeln är nyckeln till att hästen ska förstå ryttaren.
Vad är då den perfekta positionen? Jo, den klassiska trepunktssitsen.
Man skulle kunna tro att det är svårare att hålla balansen, eller att hitta rätt position, när man inte får ha något skänkeltryck mot hästen. Men Michel Robert menar att om du har vikten i stigbyglarna och sitter i riktig trepunktssits har du inga problem med att behålla positionen.


Han vill få ryttarna att ha vikten i båda stigbyglarna och sitta rakt över hästen utan att hålla balans i handen. Det ser ganska extremt ut när de under en hjälpövning får titta ut över ytteraxeln, med ena handen i manen och den andra hängande ner utmed yttersidan.
Ja, det blir extremt här, eftersom det var extremt dåligt från början. Då måste ryttarna släppa och lägga handen långt fram för att de ska känna skillnaden, säger han. 
  
Hästen ska våga slappna av
Så småningom kommer en markbom fram på volten. Michel vill att ryttarna ska följa sina hästar mer, även över den.
Öppna handen och lägg fram den, då kommer hästen att öppna sig framåt och ta ett runt språng, säger han.
Mycket riktigt, hästarna gör helt plötsligt runda och fina språng över den lilla bommen, som de tidigare bara galopperade över.


När Michel är nöjd med att ha gjort en ordentlig ”remake” när det gäller skänkel och hand på varje ryttare får de börja hoppa, en och en halv timme senare.
Det blir små räcken på linje utmed båda långsidorna. Inte heller här handlar det om själva hoppningen, utan om kommunikationen. Om och om igen säger han ordet ”prepare” (förbered) på engelska, med sin franska brytning.
– Man måste förbereda sig inför varje del, innan och efter, annars är det omöjligt att hoppa. Det här är inte gymnastik för hästen utan för dig som ryttare, menar han.
Långsidornas räcken hoppas sedan tillsammans med en oxer som står diagonalt i mitten på ridbanan. Här ska ryttarna fortsatt kunna behålla kommunikationen och rytmen.
Det finns bara en regel, dålig galopp ger dåliga avstånd och bra galopp ger bra avstånd. Sitter man och tittar efter perfekta avstånd tappar man allt. Strunta i att leta avstånd, ”shit happens”. Kommer du nära så gör du det, kommer du stort så gör du det, säger han avslutningsvis. 
 

Ryttarna får träna på att hitta den perfekta positionen, utan tyglar.
 

Handen samtalar med hästen, du får absolut inte hålla balansen med den.
 

I hoppningen vill Michel Robert att ryttarna koncentrerar sig på galoppen, de får inte "måtta avstånd". Är galoppen bra så har hästen de förutsättningar den behöver för att hitta rätt avsprångspunkt.

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Nina och Sofia - 8 juni 2014 12:51


  Nu flyttar jag tillbaka till min gamla blogg igen. Nina känner att hon inte riktigt hinner med att blogga. Och ska jag blogga själv så kan jag lika gärna göra det på min egna. :)   Följ mig, Totto och Mimmi på; SofiasTotto       Hopp...

Av Nina och Sofia - 7 juni 2014 22:36


  Svar på kommentar – Böjning runt en skänkel? Inlägg skrivet av Amanda.   Kan någon förklara för mig varför man inte behöver innertygel på böjt spår?   Svar: Det här tror jag är något som väldigt många funderar över men som inte så må...

Av Nina och Sofia - 5 juni 2014 20:50

Nu gör hästarna lite nytta utanför stallet. Fint blir det! ;-)...

Av Nina och Sofia - 4 juni 2014 20:31


  Ja just det. Kanske jag ska berätta lite mer ingående om hur det egentligen gick igår!   Anneli kom för att rida ut en sväng på Mimmi med mig och Totto. Jag frågade om vi skulle rida till Bäckskogen, vilket hon gärna gjorde. Det enda proble...

Av Nina och Sofia - 3 juni 2014 21:51

Idag har jag och Totto ridit förbi både kor och får! :-D

Ovido - Quiz & Flashcards