skogsmullarna

Direktlänk till inlägg 26 januari 2014

Underbara djur

Av Nina och Sofia - 26 januari 2014 10:23


Vaknade strax efter 7 och bestämmde mig för att gå upp och fodra hästarna. Men innan jag gick ut kikade jag till lilla Tussan. Hon verkade må bra så jag gick vidare ut till hästarna.


Mimmi gnäggade glatt när hon såg mig och bägge hästarna va nöjda med att få mat. Mockade och passade även på att göra rent i vattenbaljan. Gör rent den minst en gång i veckan och idag tyckte jag att det va dags att fixa med den ingen!

Många gånger när jag fyller upp med halm inna i lösdriften så ligger ett tjockt täcke med halm i vattenbaljan dagen efter, vilket är sådär kul.. Om inte annat så blir ju vattnet dåligare fortare om det är skräp i.


Efter fix hos hästarna gick jag in och tillbaka till Tussan. Även hennes bur fick sig en rejäl mockomgång, jag fyllde även på med lite mer hö och lite pellets. Inte trodde jag att det kunde komma ut så många små pluttar från en sån liten varelse. Hahaha... det tog sin tid att mocka får jag lov att erkänna. ;)


Efter fix så plockar jag upp henne och hade henne en stund i knät. Sen skuttade hon iväg och undersökte rummet. Bra att hon kan få vara där inne lite och röra på sig ordentligt, även om hennes bur är stor så får hon upp lite mer fart i ett rum. :)


Tanken va att Tussan skulle få bo i våran sadelkammare. Men jag tror vi har henne inne till våren/sommaren och sen eventuellt vänjer in henne vid sadelkammaren tills nästa år, så att hon för vänja in sig vid temperaturen succesivt. Sadelkammaren är isolerad och frostskyddad, så inget fryser och det är relativt varmt där så jag tror att det kommer funka (dock är jag nog mer sugen på att hon får vara inne med oss under vintern och ute på sommrarna, men det har jag inte sagt till Erik ;).


   

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Nina och Sofia - 8 juni 2014 12:51


  Nu flyttar jag tillbaka till min gamla blogg igen. Nina känner att hon inte riktigt hinner med att blogga. Och ska jag blogga själv så kan jag lika gärna göra det på min egna. :)   Följ mig, Totto och Mimmi på; SofiasTotto       Hopp...

Av Nina och Sofia - 7 juni 2014 22:36


  Svar på kommentar – Böjning runt en skänkel? Inlägg skrivet av Amanda.   Kan någon förklara för mig varför man inte behöver innertygel på böjt spår?   Svar: Det här tror jag är något som väldigt många funderar över men som inte så må...

Av Nina och Sofia - 5 juni 2014 20:50

Nu gör hästarna lite nytta utanför stallet. Fint blir det! ;-)...

Av Nina och Sofia - 4 juni 2014 20:31


  Ja just det. Kanske jag ska berätta lite mer ingående om hur det egentligen gick igår!   Anneli kom för att rida ut en sväng på Mimmi med mig och Totto. Jag frågade om vi skulle rida till Bäckskogen, vilket hon gärna gjorde. Det enda proble...

Av Nina och Sofia - 3 juni 2014 21:51

Idag har jag och Totto ridit förbi både kor och får! :-D

Ovido - Quiz & Flashcards